VANKRIS |
Wysłany: Pon 12:16, 07 Kwi 2008 Temat postu: VINYL CZY CD? |
|
Problem z decyzją "Vinyl czy CD?" jest dla wielu młodych DJ'ów kluczowym momentem w ich twórczości, dlatego warto go dogłębnie przemyśleć tą decyzję i uwzględnić wszystkie "za" i "przeciw". Po dokonaniu wyboru, pozostaje kwestia sprzętu, która również w tym artykule zostaje szczegółowo przedstawiona.
Z pewnością wielu z was na początku zadaje sobie pytania: "Jaka jest różnica między vinylem a CD?" oraz "Z czego lepiej grać?". Otóż jeżeli zadajemy sobie pytanie na temat różnicy, to nie są one bardzo widoczne na pierwszy rzut oka, a nawet ucha. Pierwsza rzecz to jakość dźwięku. Wbrew pozorom jakość dźwięku na vinylu jest o niebo lepsza niż CD, dźwięk analogowy (vinyl) jest soczysty, głęboki, bardziej naturalny. Gdy pojawiło się na rynku światowym CD, czyli zapis cyfrowy, pojawiło się z nim również hasło: "Perfect sound forever" (perfekcyjny dźwięk na wieki), otóż nic bardziej omylnego nie można było stwierdzić, gdyż dźwięk analogowy brzmi o wiele lepiej. Kolejnym atutem, jaki przemawia za vinylem jest cena gramofonów, modele z najwyższej półki, to koszt rzędu 3500 zł za sztukę (w porównaniu do najlepszych modeli profesjonalnych odtwarzaczy CD np.: Pioneer CDJ-1000MK 2 za cenę 5000 zł za sztukę).
Przejdźmy teraz do CD, jako zalety, można wymienić tutaj łatwiejszy dostęp do tego nośnika, a także cenę. Płyty kompaktowe są o wiele tańsze od vinylowych, przez to można pozwolić sobie na większą płytotekę. Jednak tutaj pojawia się problem wyboru cyfrowych deck’ów, których to modele omówimy poniżej. Wielu DJ'ów wybiera jednak CD, ponieważ, przeważyła łatwość dostępu, a także niestety możliwość nagrywania nielegalnych kopii. Piszę "niestety", ponieważ wielu z was zaczynając swoją przygodę z DJ'ką nie posiada odpowiedniej wiedzy na temat piractwa. Decydują o tym również możliwości finansowe początkującego DJ’a. Za wybraniem płyt kompaktowych decyduje również łatwa możliwość wykonania sobie kopii zapasowej danego albumu lub singla, w przypadku zniszczenia lub zużycia oryginału, jest to w pewnym stopniu duży atut. Jeśli chodzi zaś o samo miksowanie, to znowu CD wygrywa pod względem możliwości i efektów. W zaawansowanych mikserach (np.: Pioneer DJM-600) oraz cyfrowych deck’ach (np.: Pioneer CDJ 1000 MK2) mamy do dyspozycji ogromną ilość efektów specjalnych, którymi możemy urozmaicić nasz mix, dzięki tym efektom, miksowanie staje się łatwiejsze, lecz w pewien sposób maskuje to prawdziwe umiejętności DJ’a, gdyż wiele operacji wykonuje za nas procesor w mikserze, lub w deck'u.
Podsumowując, zdania DJ'ów na całym świecie są podzielone, lecz większość profesjonalistów wybiera vinyl, gdyż gwarantuje on lepszą jakość mixu, bezpośredni kontakt z muzyką, umożliwia prawdziwe pokazanie swoich możliwości, mając do dyspozycji minimalną pomoc sprzętową. Do was też, młodzi DJ'e należy wybór, czy wybierzecie jakość dźwięku, czy ilość efektów.
WYBUR SPRZĘTU
Zakładamy, że zdecydowaliśmy, z czego chcemy grać i zabieramy się za zakup gramofonów. Wchodzimy, więc do sklepu, lub na stronę internetową i widzimy wiele urządzeń różnych firm, które mają łudząco podobne specyfikacje, lecz ceny są bardzo zróżnicowane. Na co więc zwracamy uwagę? Po pierwsze, w gramofonie jest to napęd talerza. Zdecydowanie napęd naszego gramofonu powinien być bezpośredni, ponieważ posiada szybszy start, przez to możliwości skratch’u są większe. Nie ukrywajmy, iż producent jest tutaj bardzo ważny, gdyż prym wśród gramofononów na rynku światowym wiedzie firma Technics.
Zacznijmy jednak od początku. Od wyboru naszej maszyny zależeć będzie przede wszystkim jej funkcjonalność. W gramofonach liczy się dla nas moc silnika, zakres PICTH'a oraz typ napędu. Zaczynamy od mocy naszego napędu, decyduje o tym moment obrotowy, czym wyższy, tym szybciej startuje nasza płyta, dając nam mniejsze opóźnienie. W wysokiej klasy gramofonach jest to od 2kg/cm – 4,5kg/cm, co daje nam opóźnienie, poniżej 0,5 sek, przy napędzie bezpośrednim, a jeżeli wybieramy napęd paskowy (co kategorycznie odradzam) musimy się liczyć z dużo większym opóźnieniem oraz ograniczonymi możliwościami jeśli chodzi o skratch. Zakres PICTH jest kolejną rzeczą, na którą zwracamy uwagę. PICTH jest to suwak, dzięki któremu mamy możliwość przyspieszenia lub zwolnienia dowolnego utworu i dostosowania ilości BPM do odgrywanego kawałka. W zależności od rodzaju gramofonu, mamy do czynienia z 8% PICTH do 16% PITCH, oczywiście im wyższy wskaźnik procentowy tym lepiej dla nas, ponieważ możliwości precyzyjnego miksu zdecydowanie się zwiększają. Pozostaje nam jeszcze wybór napędu, o którym wspomniałem wcześniej, zdecydowanie odradzam napędy paskowe, lecz jeśli ma on służyć do nauki, lub odsłuchu, to w zupełności wystarczy. Napędy bezpośrednie, dają wiele więcej możliwości, jeśli chodzi o mix, jak i efekty, typu scratch. Oczywistą sprawą jest zasób finansowy, lecz z doświadczenia wiemy, że nie od razu stać początkującego DJ'a na wyroby pokroju Technics'a, oraz Vestax'a, lecz obserwując dokładnie rynek sprzętu, możemy dostać tańsze, często o podobnych specyfikacjach technicznych deck’i. Pamiętajmy jednak, iż producent jest równie ważną sprawą, lecz za odpowiednią markę o wiele więcej płacimy.
Nie inaczej sprawa ma się do deck'ów cyfrowych, czyli profesjonalnych odtwarzaczy CD dla DJ’a. Wybór rozpoczynamy przeważnie od funkcji, lecz różne walory sprzętu są ważne dla DJ’a. Jeśli korzystamy zarówno z CD jak i vinyli, wtedy w zupełności wystarczą nam podstawowe odtwarzacze CD. Zawracamy wtedy uwagę na jakość wykonania, pracę potencjometrów oraz na funkcje. Profesjonalne odtwarzacze CD dzielimy na pojedyncze oraz podwójne (tzw. Double frontloader - płyty ładowane od przodu lub double toploader - płyty ładowane od góry). zdecydowanie polecam te pierwsze, z uwagi na eksploatacje oraz w przypadku awarii, zawsze pozostaje nam jeden deck. Najważniejszą funkcją jest oczywiście PITCH, który pozwala nam na precyzyjne dostosowanie tempa, w przypadku odtwarzaczy CD jest on bardziej rozwinięty niż w gramofonach, ponieważ w bardziej zaawansowanych modelach mamy do czynienia z funkcją "MASTER TEMPO" (nazwa może być inna, w w zależności od producenta), które pozwala nam na przyspieszenie danego utworu bez zniekształcenia dźwięku. Zwracamy również uwagę i to dość szczególnie na reakcję odtwarzacza na wstrząsy, aby podczas głośnej imprezy nie zaczęły nam "przeskakiwać" lub zacinać się płyty, jest to bardzo istotne. Oczywiście funkcje, które tu opisałem posiadają wszystkie odtwarzacze CD dla DJ’a, więc nadal zostaje pytanie "które wybrać?". Odpowiedź jest również uzależniona od środków finansowych, ponieważ za pojedyńczy najdroższy odtwarzacz cyfrowy na rynku, możemy wyposażyć się w dwa gramofony, lecz najczęściej kupowaną marką jest firma Pioneer oraz Dwnon. Ostatnimi czasy na rynek cyfrowych deck'ów wdarł się również Technics, który zrewolucjonizował rynek CD.
Podsumowując, kupując sprzęt lepiej wcześniej zastanowić się na czym będziemy grać, ponieważ wybierając gramofony z góry decydujemy się na droższy nośnik, czyli vinyl, grając natomiast z CD, zawsze możemy wykonać kopię zapasową nośnika w tańszy i prostszy sposób. Jak wcześniej napisałem, każdy z układów, zarówno analogowy jak i cyfrowy mają swoje plusy i minusy, jednak według wielu profesjonalistów najważniejsza jest jakość dźwięku, którą bezapelacyjnie lepszą posiada vinyl odgrywany z dobrego gramofonu, którego żaden odtwarzacz CD nie potrafił jak do tej pory zastąpić.
Wybór miksera, jest tutaj rzeczą bardzo istotną, ponieważ nasz ukochany sprzęt nie zabrzmi tak jakbyśmy tego chcieli, bez dobrej korekcji. W tym przypadku różni producenci stawiają na różne funkcje, dla jednych liczy się mnogość efektów przedłożona nad jakość dźwięku lub możliwości wysterowania granej muzyki. Dla innych wręcz odwrotnie i to właśnie ta druga grupa producentów powinna budzić nasze zainteresowanie. Mając dobry sprzęt powinniśmy zaopatrzyć się w dobry mikser. Od dawna na rynku pod względem jakości dźwięku i wykonania króluje firma Allen & Heath, miksery przez nich produkowane, mają nieporównywalnie najlepszą jakość dźwięku, daleko nie odbiegają jednak od nich tacy producenci jak Vestax, Technics czy Pionner. Ten ostatni stał się bardzo popularny, ze względu na model DJM-600, który wyposażony został w ogromną ilość efektów specjalnych, lecz również dobrą jakość dźwięku. Jego minusem może być jedynie cena, która oscyluje w granicach 4000 zł.
Mówiąc o podstawowych funkcjach to, w każdym mikserze mamy podobne, podstawą są dwa kanały na nasze deck’i, minimum jeden mikrofonowy oraz sekcja odsłuchu, czyli wejście słuchawkowe. Musimy wiedzieć z ilu źródeł będziemy grać i dobrać do tego mikser o odpowiedniej ilości kanałów oraz funkcji, które będą nam potrzebne, bądź tylko przydatne. W zależności od producenta, różne są rozmieszczenia potencjometrów oraz wejść i wyjść, dobierzmy więc takie, które będą dla nas najwygodniejsze i nie sprawią problemów, przy podłączaniu sprzętu.
Pamiętajcie, że najważniejsza jest jakość dźwięku i w momencie kupna drogich odtwarzaczy analogowych lub cyfrowych, decydując się na tańszy mikser, zmniejszamy możliwości naszego sprzętu, a chodzi tylko o to, aby brzmienie było jak najczystsze, a takie uzyskamy jedynie dzięki technicznie zaawansowanym mikserom. Ceny sprzętu spadają i przez to dają większe możliwości początkującym DJ'om, którzy nie dysponują zbyt dużymi nakładami finansowymi. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wam w dokonaniu dobrego wyboru, czego Wam życzę. |
|